Digitalisering och klimat

En företagare av idag behöver vara modig och öppen för ny utveckling eftersom det går snabbt och man inte har råd att uppfattas som gammalmodig. Det kan också bli mycket effektivt att ha digitala säljprocesser både vad gäller beställning av produkter och digitala möten. Dessa möten fungerar lika bra som fysiska möten och sparar restid om den du ska prata med befinner sig långt bort. Digitala säljprocesser är också klimatsmarta och därför kan en kombination, en hybrid, av digitala och fysiska möten vara fördelaktigt. Men det finns flera företag som är 100 % digitala.

Rätt utrustning och abonnemang

Gå igenom ditt eget behov. Vilka kanaler finns målgruppen naturligt i och vilka media når du dem med? Vilken digital utrustning behövs för dessa kanaler? Hur bedriver du möten? Behöver du konferensutrustning eller något annat? Ofta räcker system som Skype, Zoom, Teams eller Whatsapp ganska långt.

Frisk och modern profilering

Din profil, hur ditt företag framtonar, beror på dels vad du vill leverera men mycket på vad den målgrupp du vänder dig till vill se. En öppen och modern profil vinner man mycket på, och om målgruppen är kräsen behöver man också vara innovativ och framtidsinfluerad. Hur man bygger upp sin hemsida och hur den e-post man skickar ser ut är betydande, alltifrån hur man uttrycker sig till de färg- och designval man gör. Hur du tänker kommer att synas, även hur orädd du är för nya saker. Att vara orädd har blivit allt viktigare hos de flesta målgrupperna. De vill gärna ha en upplevelse med sin produkt och helst ska den förnyas hela tiden. Till och med mer trögrörliga produkter som inte har en så snabb utvecklingskurva, som t ex teknikprodukter, behöver vara intressanta. Det går att göra enormt mycket på digital väg.

Hållbarhet

Att vara klimatvänlig och att arbeta för en hållbar framtid bör vara en prioritet för alla företag. För en egenföretagare kan detta uppnås med enkla medel som exempelvis sopsortering och hur man använder energi. Vissa företag undanber sig från att köpa tjänster och produkter från leverantörer som inte är klimatsmarta och i framtiden torde det bli ännu mera på det viset. En integrerad del av företagande behöver därför vara hållbarhet. Gå igenom företagets olika delar och se vad du naturligt kan göra i varje befintlig del för att bli hållbar.